Wat is branding?

met Geen reacties

Waar het decennia geleden nog niet zo’n breed begrip was, kent nu iedereen - en zeker als ondernemer - het begrip ‘branding’. Of nu ja… men kent het woord. Velen weten echter niet wat het precies inhoud. Want wat ís branding nu eigenlijk?

Brandmerk

Je kent ze vast wel, de brandmerken van vroeger. De tekens die met een heet gesmeed ijzer op vee 🐮 werden gezet (nohh zielig…). Zo was duidelijk herkenbaar van wie het dier was. Later werd het bijvoorbeeld ook op houten wijnvaten, kratten en op schepen toegepast.
En dit is de oorsprong van de term branding; het brandmerken van je eigendommen, zodat het voor de ander herkenbaar is. 

Nu gebruiken we ‘branding’ op een heel andere manier. Het gaat namelijk om de waarden van een merk, omgezet in een kloppende visuele en mentale identiteit.

 

 

Identiteit?

Yep, precies. Branding betekent dus meer dan jouw teken - je logo - ergens op zetten. Het gaat namelijk vooral om je identiteit. Denk aan een Schotse kilt. Schotse families hebben hun eigen kleurenpatroon, waar je de familie aan kunt herkennen. De Schotten dragen hun familiekleuren met trots, het is een onderdeel van hun identiteit. En deze gaat natuurlijk veel verder dan alleen de Schotse ruiten, oftewel: visuele identiteit. Iedere familie heeft namelijk ook zijn waarden én - het meest belangrijk - een hele geschiedenis. Een stukje storytelling dus. Wat ieder patroon dus nog meer betekenis en diepgang geeft.

 

 

DNA

Deze herkenning van identiteit geldt ook voor jou en je bedrijf; je bent trots op je product en laat dat graag zien aan anderen. Maar het gaat dus verder dan je logo en een mooi kleurenpalet. In jouw branding verwerk je jouw merkwaarden, je missie en visie, oftewel het DNA van jou en je bedrijf. Hierdoor zorg je voor authenticiteit en onderscheid je je van de massa. Want jouw DNA, dat is uniek. 

Door middel van storytelling kan je hiermee goed een sterk merk neerzetten. En nee, hier hoef je niet net als de Schotse families een lange geschiedenis voor te hebben. Of die van jouw merk kort of lang is maakt niet uit. Het gaat om dat stukje storytelling, welke altijd onmisbaar is binnen een goede branding. 

Jouw (merk)verhaal kent zijn eigen verloop. Zijn eigen avontuur. Zijn eigen DNA.

 

Helder!

🧬 Heb je de ingrediënten helder van jouw DNA, dan kun je jouw unieke branding gaan toepassen: op je website, in advertenties, op je visitekaartjes en alles wat je maar kunt bedenken.

 

Heb jij jouw DNA al helder?

Waar wacht je dan op: Let’s make a brand! ✨

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *